SHGM Çağrı Merkezi: 444 60 01

Hava Aracı Bakım Personeli Lisansı Talimatı (SHT-66 Talimatı) taslağı yenilenmiştir.

3 Ocak 2018
Bilindiği üzere, hava aracı bakım personeli lisanslandırma işlemleri Avrupa Birliği mevzuatı EASA Part-66 temel alınarak 13/05/2014 tarihinde yayımlanan ve 01/09/2015 tarihinde güncellenen SHT-66 Talimatı ile yürütülmektedir.

Anılan SHT-66 Talimatı, sektör temsilcilerinin katılımıyla oluşturulan SHT-66 çalışma grubu, Milli Eğitim Bakanlığı ve uçak bakım alanı bulunan okul yetkililerinin katılımıyla oluşturulan kredilendirme çalışma grubu ve SHY-147 temel kuruluşlarının temsilcilerinin katılımı ile oluşturulan Temel Eğitim Çalışma grubu ile birlikte çalışmalar yürütülerek, özet olarak aşağıda belirtilen konularda güncellenmiştir;
 
1.Temel alınan EASA Part-66 mevzuatında meydana gelen değişiklikler kapsamında büyük hava aracı tanımı, karmaşık motorlu hava aracı tanımı ile değiştirilmiştir.

2. Mevcut durumda, Hava Aracı Bakım Lisansı ile ilgili gereklilikler; SHY-66 Yönetmeliği, SHT-66 Talimatı, SHT-66 Tabloları ve SHT-66 Talimatının diğer 21 ekinde dağınık olarak tanımlanmış durumdadır. Bahse konu lisans gerekliliklerinin, sadece SHT-66 Ek-1’deki tablolarda tanımlanması ve eklerin sadece form olması uygun mütalaa edilmiştir. SHT-66’nın Form olan ekleri, kontrollü doküman haline getirilerek Genel Müdürlüğümüz internet sitesinden yayınlanıp güncelleneceği şekilde düzenlenmiştir.

3. Başvuru kontrol formları ile başvuru formları birleştirilerek her bir konu için tek form haline getirilmiştir.

4. Temel deneyim defterleri, farklı işlem türleri ve hava aracı sistemlerinde deneyim sağlanmış olunması amacıyla, belirlenen ATA chapter veya chapter gruplarında belirli sayıda ve işlem türünde (söküm, takım, yağlama, vb.) bakım deneyimi edinilmesi şeklinde düzenlenmiştir. Deneyim defterleri form haline getirilip, kontrollü doküman olarak Genel Müdürlüğümüz internet sitesinden yayınlanıp güncelleneceği şekilde düzenlenmiştir.

5. Temel deneyimin sadece SHY-145 ve EASA Part-145 kuruluşlarında edinilmesi gerekliliği, uluslararası gerekliliklere uygun olarak Bermuda, FAA v.b. bakım kuruluşlarında edinilecek tecrübelerin de kabul edileceği şekilde genişletilmiştir.

6. Kredilendirilecek teknik eğitimin birinci sınıf başlangıç yılının son 10 yıl içerisinde olma gerekliliği uluslararası gerekliliklere uygun hale getirilerek kaldırılmıştır. Kredilendirme konusunda MEB ile çalışmalar yapılarak kredilendirme raporları oluşturulmuş, uçak bakım alanında sağlanmakta olunan teknik eğitimlerin SHY-66 kapsamında karşılığının olması sağlanmıştır. Çalışma sonrasında yaklaşık 30 farklı eğitim kurumundan birini tamamlayan adaylar için, B1.1 kategorisi için girilmesi gereken 13 sınavdan 8’i için muafiyet tanınabilmektedir.

7. İş başı eğitimi (OJT) süreci, bakım kuruluşu gözetim süreci kapsamında denetleneceği şekilde güncellenmiş olup, lisansa tip işleme başvurularında OJT kayıt defteri v.b. dokümanların sunulmasına gerek kalmayacak, bakım kuruluşu tarafından yayınlanacak sertifika sunulacaktır.

8. Temel alınan EASA Part-66 gerekliliklerinde yer almayan Ek-6 Tam Grup-3 Farklılık Tablosu kaldırılmış olup, lisansa tam grup 3 işleme gereklilikleri Part-66 gerekliliklerine uygun şekilde düzenlenmiştir.

9. Temel alınan EASA Part-66 Modül 10 Havacılık Mevzuatı içeriği ülkemiz mevzuatını içerecek şekilde güncellenmiştir.

10. Temel alınan EASA Part-66 uyumluluğu sağlaması öncesinde koyulan gerekliliklerden oluşan Ek-4 Sınav Merkezi İşlemleri Eki kaldırılmış olup, SHT-66 Talimatının sınav merkezi gereklilikleri Part-66 gerekliliklerine uygun şekilde düzenlenmiştir.

11. Temel alınan EASA Part-66 gerekliliklerinde yer alamayan Ek-4 sınav soru sayıları eki, zorunluluk olmaktan çıkarılmış ve örnek soru sayıları şeklinde düzenlenmiştir.

12. Diğer yazım düzetmeleri ve Temel alınan EASA Part-66 mevzuatına uyum düzenlemeleri.
 
Taslak Talimat ile ilgili görüşlerinizi 03.02.2018 tarihi mesai bitimine kadar “Görüş Bildirme Formu”nu doldurmak suretiyle mevzuat(at)shgm.gov.tr adresine iletebilirsiniz.

İlgililere duyurulur.