SHT-M KAPMASINDA SIKÇA SORULAN SORULAR
- SHT-M M.A.402 Bakımın Uygulanması
- SHT-M M.A.403 Hava Aracı Arızaları
- SHT-M M.A.501 Komponentlerin Kullanımı
- SHT-M M.A.502 Komponentlerin Bakımı
-
SHT-M Ek-3.2 (SHGM Form 1)
-
SHT-M Ek-3.4 (Sınıf ve Yetki Sistemi)
2) Her bir işletici ve uçak tipi için Sürekli Uçuşa Elverişliliğin Yönetimi Nasıl Olmalıdır?
|
|
|
SÜREKLİ UÇUŞA ELVERİŞLİLİĞİN YÖNETİMİ |
TİCARİ FAALİYETLER |
Hava taşımacılığı işletmecileri (SHY 6A kapsamında yetkilendirilmiş kuruluşlar) |
Sürekli uçuşa elverişlilik, SYK tarafından yönetilmelidir. İşletmeci SYK onayı almalıdır (SYK onayı AOC’ nin bir parçasıdır.)
|
|
Hava taşımacılığı dışındaki ticari faaliyetler; - Uçuş Eğitim [İşletme Şartlarında B3 kapsamında yetkili kuruluş] ve - Hava İşi Faaliyeti [İşletme Şartlarında B2 kapsamında yetkili kuruluş]
|
İşletmeci SYK onayı almalı ya da onaylı bir SYK ile anlaşma yapmalıdır.
|
||
TİCARİ OLMAYAN FAALİYETLER (İşletme Şartlarında B1 kapsamında yetkili kuruluş) |
Büyük hava araçları |
Sürekli uçuşa elverişlilik SYK tarafından yönetilmelidir. Uçak sahibi onaylı bir SYK ile anlaşma yapmalıdır.
|
|
Büyük olmayan hava araçları |
Sürekli uçuşa elverişlilik yönetimi uçak sahibi tarafından yapılabilir. SYK zorunlu değildir. |
3) Uçak ve işletmeci için bakımlar hangi yöntemler ile yapılabilir?
|
|
|
BAKIM |
TİCARİ FAALİYETLER |
Hava taşımacılığı işletmecileri |
Bakımlar SHY/PART-145 onaylı kuruluşlar tarafından yapılmalıdır.
|
|
Hava taşımacılığı dışındaki ticari faaliyetler |
Büyük hava araçları |
Bakımlar SHY/PART-145 onaylı kuruluşlar tarafından yapılmalıdır.
|
|
Büyük olmayan hava araçları |
Bakımlar;
|
||
TİCARİ OLMAYAN FALİYETLER |
Büyük hava araçları |
Bakımlar SHY/PART-145 onaylı kuruluşlar tarafından yapılmalıdır.
|
|
Büyük olmayan hava araçları |
Bakımlar aşağıdaki kuruluşlar tarafından uygulanabilir;
|
- Büyük uçaklar için bakımlar, SHY/PART-145 kuruluşları tarafından,
- Büyük uçaklar dışındakiler için, SHY/PART-145 kuruluşları ya da SHY-M F bakım kuruluşları tarafından uygulanmalıdır.
- Bakım kartı referansları,
- Modifikasyonlara ait bilgi ve kanıtlayıcı belgeler,
- Uçuşa Elverişlilik Direktifleri,
- Tamir edilmiş veya edilmemiş hasarlara ait bilgi, kanıtlayıcı belge ve ölçümler.
- Hizmet ömrü sınırlı komponentlerin bilgilerini içeren bakım durum kayıtları tutulmalıdır.
- SHT-M Ek-1 Tablo-7 M.A.305’de belirtilen tüm gerekliliklere uyumu gösteren, uçağın konfigürasyonunu etkileyebilecek bilgileri ya da uçuşa elverişlilik direktifleri gibi kayıtlar da tutulmalıdır.
- Yenileştirme (overhauled)
- Tamir (repaired)
- Kontrol/test (inspected/tested)
- Modifikasyon (modified)
- Kalite fonksiyonları ve prosedürleri ile ilgili sorumluğu olmayan, aynı organizasyonda başka bir departmanda görev alan yetkin bir kişi kullanılması,
- Kalite sisteminin bağımsız denetlenmesinin başka bir organizasyona ya da yetkin bir kişiye anlaşma yolu ile devredilmesi,
- Kalite sisteminin uluslararası kabul edilebilir bir kalite standardı doğrultusunda denetlenmiş ve belgelendirilmiş olması.
Uçuşa elverişlilik gözden geçirme personelinin bağımsızlığının etkilenmemesi için; ilgili personel, uçuşa elverişlilik gözden geçirme işlemi gerçekleştireceği uçağa, SHT-M Ek-1 Tablo-42 AMC M.A.707(a) gereği gerçekleştirilen fiziksel inceleme sırasında veya tespit edilen uygunsuzlukların giderilmesi için gerçekleştirilen bakım işlemleri hariç olmak üzere bakım çıkış sertifikası düzenlememelidir.
- SHY-21/Part 21 kapsamında tasarım kuruluşu tarafından belirlenmiş kartların zaman aralığı, SYK tarafından düşürülebilir ve tekrar tasarım kuruluşu tarafından belirlenmiş zaman aralığına kadar arttırılabilir,
- SYK tarafından üretilen bakım kartları eklenebilir, çıkarılabilir veya uzatılabilir,
- Tasarım kuruluşu tarafından yayınlanan bakım dokümanlarındaki (MPD, SB, SL, SIL vb) değişiklikler doğrultusunda bakım kartları eklenebilir, çıkarılabilir veya zaman aralığı artırımı yapılabilir.
HAVA SAĞLIK BİRİMİNE SIKÇA SORULAN SORULAR
Hava Sağlık Birimi Uygulamaları ile ilgili sıkça sorular:
1. Havacılık Sağlık Muayenelerinde Havacılık sağlık muayenesi sevk, konsültasyon ve itiraz işlemleri ve istenen tetkik, Muayene ve hizmet standart süreleri nelerdir?
- Havacılık Sağlık Muayeneleri, Sağlık Sertifika ve Sağlık Muayene Rapor İşlemleri" konulu Genelge
SHY-66 YÖNETMELİĞİ KONULU SIK SORULAN SORULAR
Cevap: Hayır, bu tür dokümanların ya asıllarının ya da noter onaylı suretlerinin gönderilmesi gerekmektedir. Bu tür belgelerin aslının gönderilmesi durumunda fotokopisiyle gönderilmesi durumunda Daire Başkanlığımız tarafından aslı gibidir yapılarak orijinal belge iade edilecektir.
2- Hava aracı bakım lisansı almak için aynı anda birden fazla kategoriye başvurabilir miyim?
4- Lisansımı temdit ettirmem için güncel deneyime gerek var mı?
PİLOT LİSANSI ALMAK İÇİN NE YAPMALIYIM?
Pilotlara verilecek lisans ve sertifikalar
Madde 28-Hususi Pilot lisansı almak için:
a) En az 18 yaşından gün almış olmak,
b) Uluslarası anlaşmalara uygun olarak geçerli 2.nci sınıf sağlık şartlarına sahip olmak,
c) Bakanlıkça yetkilendirilmiş eğitim kurumlarında gerekli uçuş ve teorik eğitimini başarıyla tamamlamış olmak,
d) Teorik sınav ve uçuş kontrollarında başarılı olmak gereklidir.
Madde 35-Ticari pilot lisansı almak için genel esaslar:
Ticari pilot lisansı almak için müracaat edenlerde aşağıdaki şartlar aranır:
a)En az 18 yaşından gün almış olmak.
b)Uluslararası anlaşmalara uygun olarak geçerli 1.nci sınıf sağlık şartlarına sahip olmak.
c)Bakanlıkça yetkilendirilmiş eğitim kurumlarında gerekli uçuş ve teorik eğitimini tamamlamış olmak.
d)Teorik sınav ve uçuş kontrollarında başarılı olmak.
e)Bu yönetmelikte belirtilen uçuş tecrübesine sahip olmak
Madde 44-Hava yolu nakliye pilotu lisansı almak için genel esaslar:
Hava yolu nakliye pilotu lisansı almak için müracaat edenlerde aşağıdaki şartlar aranır:
a)En az 22 yaşından gün almış olmak.
b)Uluslararası anlaşmalara uygun olarak geçerli 1.nci sınıf sağlık şartlarına sahip olmak.
c)Bakanlıkça yetkilendirilmiş eğitim kurumlarında ATPL için gerekli uçuş ve teorik eğitimini tamamlamış olmak.Bu düzeyde alınmayan eğitimler için fark eğitimlerini tamamlayarak çok pilotla işletilen uçaklarda 2nci pilot olarak uçuyor olmak.
(NOT:Bu yönetmelik yürürlüğe girdiğinde halen çok pilotla işletilen uçaklarda 2nci pilot olarak uçmakta olan ticari pilot lisanslı pilotlar fark eğitimlerini tamamlamadan ATPL sınavına katılamazlar.)
d)ATPL Teorik sınav ve uçuş kontrollarında başarılı olmak.
Bu uçuş kontrolü pilotların yıllık teknik kontrol uçuşları ile birleştirilebilir, ancak teorik sınavlardan önce yapılan uçuş kontrolları ATPL uçuş testi yerine sayılmaz.
Teorik sınavlar İngilizce yeterlilik sınavı ve teorik sınav şeklinde yapılır.
e)Bu yönetmelikte belirtilen uçuş tecrübesine ve 2 pilot ile işletilen bir uçakta geçerli ticari pilot lisansına sahip olmak.
HAVA TRAFİK KONTROLÖR LİSANSI ALMAK İÇİN NE GEREKLİ?
ARANILAN NİTELİKLER:
MADDE 8 - HAVA TRAFİK KONTROLÖRÜ LİSANSI ALABİLMEK İÇİN AŞAĞIDAKİ ŞARTLAR ARANIR.
A) BAŞVURU SAHİBİNİN 18 YAŞINI DOLDURMUŞ VE 29 YAŞINDAN GÜN ALMAMIŞ OLMASI GEREKLİDİR.
B) BAŞVURU SAHİBİ KANUNİ HAKLARINDAN KISITLANMIŞ,AFFA UĞRAMIŞ OLSA DAHİ,HER NE SEBEBLE OLURSA OLSUN AĞIR HAPİS VEYA 6 AYDAN FAZLA HAPİS CEZASINA ÇARPTIRILMIŞ OLMAMALI,İYİ HALİ OLDUĞUNU SAVCILIK BELGESİ İLE KANITLAMIŞ OLMALIDIR.ALKOL VEYA KEYİF VERİCİ MADDELERE DÜŞKÜN OLDUKLARI BİLİNEN KİŞİLERE LİSANS VERİLEMEZ.
C) BAŞVURU SAHİBİ EN AZ LİSE MEZUNU OLMALIDIR.
D) BAŞVURU SAHİBİ T.C. UYRUKLU OLMALIDIR.YABANCI UYRUKLU KİŞİLERE BU YÖNETMELİĞE UYGUN BAŞVURULARI HALİNDE HAVA TRAFİK KONTROLÖRÜ LİSANSI VERİLEBİLİR.BU KONUDA 2007 SAYILI YASA HÜKÜMLERİ SAKLIDIR.
E) BAKANLIK TARAFINDAN ONAYLANMIŞ EĞİTİM MÜFREDATINA GÖRE EĞİTİM GÖRMÜŞ VE BAŞARILI BULUNMUŞ OLMALIDIR.HALEN BU KONUDA EĞİTİM VEREN YÜKSEK ÖĞRENİM KURUMLARINDA ÖN LİSANS DİPLOMASI(ASSOCIATE DEGREE) VEYA LİSANS(BACHELOR'S DEGREE) ALMIŞ VEYA ALACAK ADAYLARIN BAKANLIĞIN ÖNGÖRDÜĞÜ MÜFREDATA UYGUN EĞİTİM ALMIŞ OLMALARI DURUMUNDA SINAV HAKLARI MAHFUZDUR.PROGRAMIN KISMEN TAMAMLANMIŞ ADDOLUNMASI HALİNDE,SINAVA GİRMEDEN ÖNCE EKSİĞİNİN TAMAMLANMASI İSTENİR.
F) TÜRKÇEYİ ÇOK İYİ KONUŞMALI,SES VE KONUŞMADA ÖZEL AKSANI OLMAMALI RADYO TELEFON KONUŞMALARINDA AÇIK VE ANLAŞILIR OLMALIDIR.
SINAVLAR:
MADDE 9- HAVA TRAFİK KONTROLÖRLERİNİN LİSANS SINAVLARI BAKANLIKÇA YETKİLENDİRİLMİŞ KURUM VEYA KURULUŞLARCA BELİRTİLEN YER VE ZAMANDA BU YÖNETMELİKTE BELİRTİLDİĞİ ŞEKİLDE YAPILIR.
UÇUŞ HAREKAT UZMANI OLMAK İÇİN GEREKLİ ŞARTLAR NELER?
- Uçuş harekât uzmanı lisansı için SHY-UHU Yönetmeliği’nin Ek-3’te belirtilen belgeler ve lisans başvuru formu ile Genel Müdürlüğe başvuruda bulunulur. Formun güncel hali Genel Müdürlük resmi internet sayfasında yayımlanır.
- Teorik ve uygulamalı eğitimleri tamamlayarak teorik ve uygulamalı sınavlar ile stajdan başarılı olan adaylar, stajın bitim tarihinden itibaren en geç 9 ay içinde lisans tanzimi için Genel Müdürlüğe başvuruda bulunur. Belirtilen süre içerisinde başvuruda bulunmayan adaylar, lisanslarının tanzim edilebilmesi için tekrar teorik ve uygulamalı sınavlara girerek bu sınavlardan başarılı olmalı ve stajlarını başarı ile tamamlamak zorundadır.
- Genel Müdürlük, SHY-UHU Yönetmeliğinde belirtilen teorik ve uygulamalı eğitimler ile asgari staj deneyimi şartlarını sağlayan kişilere uçuş harekât uzmanı lisansı düzenler.
Ön şartlar
Uçuş harekât uzmanı eğitimi almak isteyen adaylarda aşağıdaki nitelikler aranır:
- 21 yaşından gün almış olmak.
- En az ön lisans programlarının birinden mezun olmak.
- Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı tarafından yapılan veya denkliği belirlenen İngilizce sınavlarının birinden en az 50 veya eş değeri puan almak.
- Genel Müdürlük tarafından yetkilendirilmiş havacılık tıp merkezlerinde yapılan muayene sonucunda, uçuş harekât uzmanı görevlerini yerine getirmeye engel teşkil edebilecek herhangi bir fiziksel ya da akli hastalığa sahip olmadığını, merkezi sinir sisteminin normal olduğunu, gözlüklü ya da gözlüksüz en az 6/9 görme keskinliğine sahip olduğunu, yeterli işitme kapasitesine sahip olduğunu, kulak, burun ve boğaz fonksiyonlarının normal olduğunu belgeleyen sağlık kaydına sahip olmak.
Eğitim ve Deneyim Şartları:
- Uçuş harekât uzmanı lisansına esas asgari eğitim süreleri aşağıdaki gibidir:
- Genel Müdürlük tarafından bu Yönetmelik kapsamında yetkilendirilmiş veya ICAO Doc. 7192-AN/857 PART D–3 dokümanında belirtilen uçuş harekât uzmanı temel eğitimi için gerekli eğitim programını (müfredatını) uygulayan üniversitelerin sivil havacılık ile ilgili bölümlerinden lisans veya ön lisans derecesi ile mezun olanların asgari teorik eğitimi tamamladıkları kabul edilir ve doğrudan teorik ve uygulama sınavına kabul edilirler.
- Asgari CPL lisansı sahibi olan pilotlar veya geçerli hava trafik kontrolörü lisansına sahip olanlar için talep etmeleri durumunda, uçuş harekât uzmanı eğitimi vermeye yetkili kuruluş tarafından, ICAO Doc. 7192-AN/857 PART D–3 dokümanında belirtilen önceden tecrübesi olanlara yönelik teorik ve uygulamalı eğitim programları uygulanır.
- Görev yaptığı işletmenin uçuş harekât biriminde, yine aynı işletmede görevli FDI gözetiminde asgari 2 yıl süresince çalışan adaylar için talep etmeleri durumunda, uçuş harekât uzmanı eğitimi vermeye yetkili kuruluş tarafından ICAO Doc. 7192-AN/857 PART D–3 dokümanında belirtilen önceden tecrübesi olanlara yönelik teorik ve uygulamalı eğitim programları uygulanır.
- Meteoroloji eğitimi veren üniversitelerin en az ön lisans programlarından mezun olanlar için talep etmeleri durumunda, uçuş harekât uzmanı eğitimi vermeye yetkili kuruluş tarafından, ICAO Doc. 7192-AN/857 PART D–3 dokümanında belirtilen önceden tecrübesi olanlara yönelik teorik ve uygulamalı eğitim programları uygulanır.
- Sivil havacılık alanında eğitim veren üniversite ve yüksekokulların ilgili bölümlerinden mezun olmuş adaylar için talep etmeleri durumunda, uçuş harekât uzmanı eğitimi vermeye yetkili kuruluş tarafından, ICAO Doc. 7192-AN/857 PART D–3 dokümanında belirtilen önceden tecrübesi olanlara yönelik teorik ve uygulamalı eğitim programları uygulanır.
- Bu fıkranın (a), (b), (c), (ç) ve (d) bentlerinde belirtilenler dışında uçuş harekât uzmanı eğitimi alacak adaylar için, uçuş harekât uzmanı eğitimi vermeye yetkili kuruluş tarafından, ICAO Doc. 7192-AN/857 PART D–3 dokümanında belirtilen önceden tecrübesi olmayanlara yönelik teorik ve uygulamalı eğitim programları uygulanır.
- Yukarıda belirtilen adayların lisanslarının tanzim edilebilmesi için Genel Müdürlük tarafından düzenlenen teorik ve uygulamalı sınavlardan başarılı olmaları ve asgari 30 iş günü mesleki staj yapmış olmaları zorunludur.
ÖZEL PİLOT LİSANSININ YETKİLERİ NELER?
Madde 29-Hususi pilot lisansının imtiyazları:
Hususi pilot lisansına sahip bir pilotun imtiyazı lisansında mevcut sınıf ve tip yetkilerini ticari olmayan bir uçuşta herhangi bir gelir elde etmeksizin sorumlu pilot olarak uçmaktır.
TİCARİ PİLOT LİSANSININ YETKİLERİ NEDİR?
Madde 36 - Ticari pilot lisansının imtiyazları:
Ticari pilot lisansına sahip bir pilotun aşağıda belirtilen imtiyazları kullanabilmesi için uçulacak uçakla ilgili olarak bu yönetmelik esaslarına uygun olarak gerekli sınıf/tip eğitimlerinin alınarak geçerli sınıf ve tip yetkilerine sahip olunması şarttır.
a)Hususi pilot lisansına sahip bir pilotun bütün imtiyazlarını kullanmak,
b)Ticari hava taşımacılığı yapmayan herhangi bir uçakta sorumlu pilot veya ikinci pilot olarak uçmak,
c)Tek pilota sertifikalı ticari hava taşımacılığı yapan uçakta sorumlu pilot olarak uçmak,
d)Ticari hava taşımacılığı yapan bir uçakta ikinci pilot olarak uçmak.
HAVAYOLU NAKLİYE PİLOTUNUN YETKİLERİ NEDİR?
Madde 45-Hava yolu nakliye pilotu lisansının imtiyazları:
Hava yolu nakliye pilotu lisansına sahip bir pilotun aşağıda belirtilen imtiyazları kullanabilmesi için uçulacak uçakla ilgili olarak;Bu yönetmelik esaslarına uygun olarak gerekli sınıf/tip eğitimlerinin alınarak geçerli sınıf ve tip yetkilerine sahip olunması şarttır.
a)Hususi pilot lisansı,Ticari pilot lisansı ve aletli uçuş yetkilerini kullanmak,
b)Sorumlu pilot veya yardımcı pilot olarak hava taşımacılığında uçmak.
ÖZEL PİLOT LİSANSININ SAĞLIK GEÇERLİLİĞİNİN SÜRESİ NEDİR?
Özel Pilot Lisansı 2. Sınıf Sağlık Sertifikası gerektirir. 2. Sınıf Sağlık Sertifikasının Geçerlilik Süresi 40 yaşına kadar 60 ay, 40-50 yaş arası 24 ay, 50 yaş sonrası 12 aydır.