Atatürk Havalimanı'nda yaşanan rötarlara çözüm…
Ulaştırma Bakanlığı Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü (SHGM), Atatürk Havalimanı'nda yaşanan gecikmelerin en aza indirilmesi amacıyla yaptığı çalışmayı tamamladı.
Avrupa'nın en yoğun havanlarından biri olan ve saatlik iniş/kalkış kapasitesi 40 uçak olan Atatürk Havalimanı'nda yaşanan gecikmelerin azaltılabilmesi, mevcut kapasitenin emniyetli, verimli ve maksimum seviyede kullanılabilmesi amacıyla, en fazla iniş/kalkış konfigürasyonunun sağlandığı 05 ve 35R pisti ile ilgili yapılan çalışmalar sonunda tercihli pist sistemi uygulamasına başlanacaktır.
İniş ve kalkışlarda yer rüzgarı şiddeti ve bileşeni göz önünde bulundurularak gerçekleştirilecek bu yeni uygulama ile; 05 pistine iniş 35R pistinden iniş/kalkış konfigürasyonu kuyruk arka rüzgarı bileşeni kapsamında Atatürk Havalimanı'nda iki pistin iniş ve kalkışlarda daha uzun süreli ve efektif kullanılabilmesi amaçlanmıştır.
Tercihli Pist Sistemi ilgili hava trafik ünitesi tarafından aksi bildirilmedikçe, kullanılacak pistin kuru ve arka rüzgar bileşeninin 8kt, kullanılacak pistin ıslak ve arka rüzgar bileşeninin 5kt'dan fazla olmaması ayrıca frenleme değerinin de iyi-iyi-iyi kriterlerine haiz olması durumunda uygulanacaktır
Trafik durumu, mahalli meteorolojik koşullar, çevresel kısıtlamalar, teknik alt yapı, gürültü kontrolü, yer rüzgarı gibi faktörler dikkate alınarak hava trafik kontrol (ATC) ünitesi tarafından belirlenecek olan tercihli pisti kullanıp kullanmama ile ilgili karar ve sorumluluk kapsamında pilotlara da büyük görev düşmektedir.
SHGM'nin başkanlığında DHMİ Genel Müdürlüğü, THY. A.O, TÖSHİD (Türkiye Özel Sektör Havacılık İşletmeleri Derneği), TALPA (Türkiye Havayolları Pilotları Derneği) gibi kurum/kuruluşlarla işbirliği yapılarak hayata geçirilen bu uygulama ile gecikmelerin en aza indirilmesi, yakıt ve zaman tasarrufu sağlanması, yolcu mağduriyetlerinin azaltılması ve maksimum kapasite kullanımı amaçlanmaktadır.
Söz konusu düzenlemenin ayrıca; gecikmeler nedeniyle hava sahamızda trafik akış yönetimine, ülke ekonomisine, karbondioksit yayılım oranını düşürmesi ile çevre sağlığına da önemli katkı sağlanması bekleniyor.
SHGM, yeni düzenlemenin bir an önce hayata geçirilmesini teminen Tercihli Pist Sistemi ile ilgili bilgileri yayımlaması için DHMİ Genel Müdürlüğü'ne gönderdi. Uygulamanın yeni yıla girmeden başlaması bekleniyor.