SHGM Çağrı Merkezi: 444 60 01

EUROCONTROL, 2006 Analiz Sonuçlarını Açıkladı.

Ulaştırma Bakanı Sayın Binali YILDIRIM'ın talimatlarıyla Slot Koordinasyon Merkezi'nin 2006 yılında yeniden yapılandırılarak Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü bünyesinde faaliyet göstermeye başlaması ve slot tahsislerinde gerçekçi planlamalarının uygulamaya konması, Türkiye'deki havaalanlarında kalkış ve inişlerde yaşanan gecikmelerdeki düşüşte büyük rol oynadı. Ayrıca, SHGM tarafından gerçekleştirilen denetimler ve cezai yaptırımlar da havaalanlarındaki gecikmelerin azalmasını önemli ölçüde etkiledi.



Avrupa'da gerçekleştirilen uçuşlarda kalkış ve inişlerde yaşanan gecikmelerin yüzde 10 arttığını ortaya koyan EUROCONTROL raporunda, Türkiye gecikmelerde düşüşün yaşandığı ülkeler arasında yer aldı. Gecikmelerin yüzde 22 azaldığı Atatürk Havalimanı, bir önceki yıla göre en büyük gelişme gösteren havaalanı oldu.

EUROCONTROL tarafından hazırlanan rapora göre; 2006 yılında ECAC Bölgesinde gerçekleştirilen uçuşlarda kalkış ve inişlerde yaşanan gecikmelerde bir önceki yıla oranla yüzde 10'luk artış yaşandı. Bu gecikmelerin nedenlerinin ayrıntılı bir şeklide ele alındığı analiz sonuçları, gecikmelerin yüzde 55'inin havayolu işletmelerinden kaynaklandığını ortaya koydu. Bu gecikmelerde; havaalanı yüzde 16, hava şartları yüzde 10, yol ve güzergah yüzde 10, güvenlik yüzde 5 ve diğer sebepler yüzde 4 etkili oldu.

Analiz sonuçlarına göre Türkiye, iniş ve kalkışlarda yaşanan gecikmelerin azaldığı ülkeler arasına girerken, 2006 yılında en yoğun kalkış gerçekleştirilen havaalanları sıralamasında 16 sırada yer alan İstanbul /Atatürk Havalimanı'nda yaşanan gecikmelerin bir önceki yıla oranla yüzde 22 azaldığı belirtildi. Hareket başına ortalama 14.9 dakikalık gecikmenin yaşandığı Atatürk Havalimanı, kalkışta yaşanan gecikmelerin düşüş gösterdiği havaalanları içinde yüzde 22 ile en büyük gelişme kaydeden havaalanı oldu.

EUROCONTROL'ün rakamlarına göre toplam 9.023 uçuş ile İstanbul-İzmir parkuru en yoğun parkur sıralamasında 11. sırada yer alırken, İzmir-İstanbul arasında gerçekleştirilen uçuşlar toplam 9.010 sefer ile 12. sırada yer aldı.

Kalkışların yüzde 45.4'ü, inişlerin yüzde 42.4'ü gecikmeli'

2006 yılında uçuş trafiğinde Avrupa'da yüzde 4.3'lük bir artış yaşandığı belirtilen raporda, kalkışların yüzde 45.4'ünün, inişlerin ise 42.4'ünün gecikmeli olarak gerçekleşmesi dikkat çekti.

Rapora göre; uçuşların yüzde 45.4'ünde kalkışta gecikme yaşanırken, bu gecikmelerin yüzde 21.9'unu 15 dakikadan fazla olan gecikmeler oluşturdu. Uçuşların yüzde 13.3'ünde ise uçuş zamanlarından önce kalkış gerçekleştirildi. Uçuşların yüzde 42.4'ünde varışta gecikme yaşanırken, bu gecikmelerin içinde 15 dakikadan fazla olanlar yüzde 21.4'lük pay aldı.

Ülkelerin Sebebiyet Verdiği ATFM Gecikmeleri

Ülkelerin Hava Trafik Akış Yönetimi'nden kaynaklanan gecikmelerin yüzde 39'u, Hava Trafik Kontrolü(ATC) kapasitesindeki eksikliklerden kaynaklandı. Fransa, İngiltere, İspanya, İtalya, Almanya, İsviçre hava sahaları kullanılarak gerçekleştirilen uçuşlar, yüzde 72'lik bir oranla trafik gecikmelerinin en büyük sebebi oldu. 2005 yılı ile karşılaştırıldığında, gecikmelerde en büyük artışlar, İngiltere, Polonya, Fransa, Yunanistan ve Danimarka'da yaşanırken, Türkiye, Hırvatistan, Çek Cumhuriyeti, İsveç, Macaristan ve İsviçre'de en büyük düşüşler gerçekleşti.

Teknik Şartların Doğrudan Sebebiyet Verdiği Gecikmeler

IATA kodları tarafından gruplandırılan gecikme sebepleri ve kategorilerin analizlerine göre;

teknik ve hava aracı ekipmanı 2006 yılında yüzde 10.2 lik bir oranla en çok doğrudan gecikme sebebi oldu. Bunu yüzde 6.4'lük oranla hava aracı ve ramp hizmetleri takip etti. ATFM(Hava Trafik Akış Yönetimi) yol kapasite yüzde 5.2, kalkış hava limanındaki kısıtlama yüzde 5, yolcu ve bagaj yüzde 4.9, uçuş operasyon ve ekip yüzde 3.9, havaalanı kolaylıkları yüzde 3.6 ve hava şartları yüzde 3.5 lik oranla gecikme nedenleri olarak gösterildi.