SHGM Çağrı Merkezi: 444 60 01

SHGM, Hava Taşımacılığında serbest rekabetin sınırlarını belirledi.

İngiliz Havayolu şirketi British Airways'in, bilet fiyatlarında rekabet kurallarını ihlal ettiği gerekçesiyle 121.5 milyon sterlinlik cezaya mahkum edilmesi, SHGM'nin havayolunda tekelleşmeyi ve yıkıcı rekabeti engellemek için çıkarttığı yönetmeliğin haklılığını bir kez daha ortaya koydu.

British Airways 2004-2006 tarihleri arasında Atlantik ötesi seferlerde rakibi ile birlikte bilet fiyatlarına ilişkin rekabet kurallarını ihlal eden uygulamalarından dolayı, Adil Ticaret Bürosu(OFT) tarafından doğrudan veya dolaylı olarak rekabeti engelleme, bozma yada kısıtlama amacını taşıyan anlaşma yaptığı gerekçesiyle geçtiğimiz hafta rekor düzeyde cezaya mahkum edildi.

Bu haber, işletmelerin rekabet kurallarına uymamaları durumunda neler olabileceği konusunda dünya genelinde büyük yankı uyandırırken, SHGM'nin hava taşımacılığında rekabetin korunması ve Türk Havayolu işletmelerinin British Airways gibi yanlış uygulamalarda bulunmasını engellemek amacıyla kısa bir süre önce çıkarttığı yönetmelik eleştirilere maruz kalmıştı.

Aynı hatta uçan işletmelerin bilet fiyatları arasındaki dengesizliğin ve haksız rekabetin önlenmesinin yanısıra işletmelerin uçuş emniyetini en üst düzeyde sağlayacak düzgün bir mali yapıda büyümesini sağlamak amacıyla SHGM tarafından hazırlanan Hava Taşıma İşletmeleri Yönetmeliği, 1 Haziran 2007 tarihinde yürürlüğe girdi. Yönetmeliğin 44'üncü maddesi, havayolu işletmelerine bilet ücretlerinin belirlenmesinde Rekabetin Korunması Kanunu'na aykırı davranmama şartı getiriyor.

Yönetmeliğin 44. Maddesi'nin birinci fıkrasında 'İşletmeler, iç veya dış hatlardaki tarifeli seferlerinde 7/12/1994 tarihli ve 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun ile yasaklanan doğrudan veya dolaylı olarak rekabeti engelleme, bozma ya da kısıtlama amacını taşıyan veya bu etkiyi doğuran yahut doğurabilecek nitelikte olan antlaşmalar yapamazlar ve uyumlu eylemlerde bulunamazlar.' ibaresi yer alıyor. Yıkıcı rekabetin engellenmesi ile ilgili ikinci fıkrada ise; ' İşletmeciler uçuş emniyetinin en üst seviyede sağlanması bakımından iç veya dış hat tarifeli seferlerinde hat bazında bir yıllık süre içinde zarar etmemek ön şartı ile toplam maliyetin altında ücret tespit edemezler.' deniliyor.

Önümüzdeki dönemde daha büyük bir gelişim sürecine girmesi beklenen Türk sivil havacılığında olumsuzlukların yaşanmaması, sağlıklı ve sürdürülebilir bir büyümenin gerçekleşmesi için şimdiden önlem alan SHGM, havacılıktaki serbest rekabetin sınırlarını da bu yönetmelik ile çizerek, havayolu işletmelerini bir nevi koruma altına alıyor.