SHGM Çağrı Merkezi: 444 60 01

AB üyesi olmayan ülkelerin gelecekleri konulu JAA/EASA Çalıştayı 4-5 Şubat 2009 tarihlerinde Tiran'da düzenlendi.

'AB Üyesi olmayan JAA üyesi devletlerin JAA sonrası dönemdeki durumları' konulu çalıştay, 4-5 Şubat 2009 tarihlerinde Arnavutluk'un Tiran kentinde gerçekleştirildi.AB üyesi olmayan JAA üyesi devletlerin Avrupa Birliği Sivil Havacılık Sistemine entegrasyonunun sağlanabilmesi için gerekli görülen konuların müzakere edildiği toplantıya, AB üyesi olmayan ECAC üyesi devletlerden Arnavutluk, Azerbaycan, Bosna & Hersek, Hırvatistan, Makedonya, Moldova, Monako, Norveç, Karadağ, San Marino, Sırbistan, Kosova ve Türkiye'nin yanı sıra; Avrupa Komisyonu Ulaştırma ve Enerji Genel Müdürlüğü, Avrupa Havacılık Emniyeti Ajansı (EASA), EUROCONTROL, Havacılık Otoriteleri Birliği (JAA) temsilcileri katıldı.

JAA'in 30 Haziran 2009 tarihinde faaliyetlerine son verileceği ve EASA'nın yetki alanının hızla genişletilmesi yönündeki çalışmalarının yaşandığı süreçte düzenlenen bu toplantıda; EASA tarafından; JAA'den EASA'ya yumuşak bir geçiş sürecinin sağlanması ile ilgili olarak yürütülen faaliyetler kapsamında hazırlanmış olan (working arrangement) işbirliği anlaşması taslağı üzerinde ayrıntılı tartışmalar gerçekleştirildi.

Söz konusu toplantıya Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü adına Genel Müdür Yardımcısı Haydar YALÇIN ve Mühendis Özcan BAŞOĞLU katıldı. Ülkemiz adına yapılan konuşmalarda; JAA bünyesinde oluşturulmuş olan sistemin bir kesintiye fırsat vermeyecek şekilde korunması gerektiği, gerçek anlamda pan-Avrupa mekanizmasının devam ettirilmesinin dünya sivil havacılık camiasına verilecek mesaj açısından da önemli olduğu, aksi taktirde Avrupa havacılığında iki ayrı emniyet sisteminin oluşma tehlikesinin bulunduğunun altı çizildi.

Bu muhtemel durumun hiçbir tarafı memnun etmeyeceğine işaret edilerek, Avrupa Komisyonu ve EASA, pan-Avrupa yaklaşımı altında JAA tarafından sağlanmış olan yüksek emniyet seviyesinin korunması için AB üyesi olmayan JAA üyesi ülkelerle daha fazla işbirliği yapılması amacıyla daha yapıcı bir yaklaşım göstermeye davet edildi.

Bilindiği üzere JAA-TO'nun ECAC'a bağlı bir yapı olarak faaliyetlerini Hoofddorp'taki tesislerinde sürdürmesine olanak sağlayan anlaşma, ülkemizin de katılımıyla 20 Ocak 2009 tarihinde Paris'te imzalanmıştı. JAA-TO'nun ECAC bünyesine katılımıyla bu alandaki kazanılmış hakların gerçek anlamda korunduğu belirtilerek, bu sayede AB üyesi olan olmayan ayırımı yapılmaksızın işbirliği olanaklarının arttırıldığı da ifade edildi.

JAA tarafından yapılan çalışmalara aktif katılım sağlayan Türkiye'nin, Avrupa Birliği Havacılık Sisteminin bir parçası olmak için istekli olduğunun altı çizildi. Başta karşılıklı tanıma olmak üzere standardizasyon ve kural koyma çalışmalarına katılım gibi konularda kazanılmış hakların korunması konusundaki hassasiyet ile bu alanlarda kabul edilebilir çözümler bulunmasının beklendiği de dile getirildi.