SHGM Çağrı Merkezi: 444 60 01

Tek Nokta Güvenlik (One Stop Security-OSS) Projesi

Tek nokta güvenlik konusu; Avrupa Birliği (AB) bünyesinde hayata geçirilmiş kolaylaştırıcı bir uygulama olup, bu uygulama kapsamında bir AB havaalanından kalkan hava aracı, yolcu, kabin ve uçak altı bagajları ile kargo “güvenli” olarak kabul edilmekte ve herhangi başka bir AB havaalanında tekrar güvenlik kontrolüne tabii tutulmamaktadır.
    
Bu kapsamda, tek nokta güvenlik düzenlemelerinin hayata geçirilmesi amacıyla 7 Mayıs 2013 tarihinde Paris’te gerçekleştirilen 140’ıncı Avrupa Sivil Havacılık Konferansı (ECAC) Genel Müdürler toplantısında Ülkemiz pilot ülke olarak seçilmiştir.
 
Proje kapsamında, Ülkemiz ile ECAC arasında idari düzenleme imzalanmış olup, bahse konu düzenlemeye göre ECAC tarafından Ülkemizdeki sivil havacılık güvenliği yapılanması, insan kaynağı ve nitelikleri, mevzuat ve programların değerlendirileceği ulusal denetim ile İstanbul Atatürk, Muğla Dalaman, Milas Bodrum, İzmir Adnan Menderes, Antalya ve Havalimanlarında uygulanan güvenlik önlemleri konusunda denetimler gerçekleştirilmesi planlanmıştır.
 
Bu çerçevede, ECAC tarafından AB havacılık güvenliği mevzuatı ile uyumlu olan ve Ülkemiz tarafından da havacılık güvenliği alanında uygulaması yönünde irade beyan edilmiş bulunan ECAC Doc 30 Kısım II Avrupa Sivil Havacılık Güvenliği Alanında Politika Beyanı belgesinde yer alan gereklilikler üzerinden denetimler gerçekleştirilmiştir.  ECAC gerçekleşen tüm denetim raporlarını tarafımıza göndermiş, bu kapsamda raporlarda yer alan bulguların kapatılması için hazırlanan eylem planları da ECAC Sekretaryasına iletilmiştir.
 
ECAC tarafından gerçekleştirilen denetimlerin ardından proje kapsamında yer alan tüm havalimanları denetime tabi tutulmuş ve bahse konu eksikliklerin önemli ölçüde giderildiği tespit edilmiştir. Sonuç olarak Türkiye 23.03.2019 tarih ve 98829245-305-E.5949 sayılı yazıyla ECAC Sekretaryasından projenin sonuçlandırılması için bir sonraki aşama hakkında bilgi talebinde bulunmuş ECAC tarafından tarafımıza iletilen cevapta takip eden sürecin AB Komisyonu ile yürütülmesi gerektiği belirtilmiştir.

Bu kapsamda AB Komisyonu’na iletilen mektup ile Ülkemiz havacılık güvenliği rejiminin resmi olarak AB standartları ile eşdeğer olduğunun tanınması sürecinin başlatılması talebi iletilmiştir. AB Komisyonu ilgili yetkilisi Henrik HOLOLEI imzalı mektup ile söz konusu talebin AB ve Türkiye arasından yürütülen hava taşıma anlaşması görüşmelerinin sona ermesi nedeniyle olumsuz karşılandığı bildirilmiştir.

Sonuç olarak AB tarafı durdurulmuş olan kapsamlı hava taşıma anlaşması ile Tek Nokta Güvenlik Projesi arasında bir bağ oluşturarak, projenin tamamlanması için müzakerelerin yeniden başlamasını ön şart olarak belirlemiştir.